Great experience - häftig upplevelse!



Vilken eftermiddag, den ska jag sent glömma!!
Jag fick följa med pastor Hesteroni på hembesök i byn Losongo som ligger någon mil från Matema. Pastorn - som är rätt ung och nyexad präst och har sitt första uppdrag här i Matema med omnejd - åker runt och besöker de församlingsmedlemmar som inte kan (eller vill) komma till kyrkan. Han blir ledsagad runt i byarna av de ansvariga kyrkvärdarna/diakonerna.
Första äventyret för mig var själva resan ut till byn. Jag fick åka bak på pastorns motorcykel. 😅 Vägarna här är väldigt steniga och guppiga och dammiga och det är säkert inte varje dag den unge pastorn har en mullig vit kvinna i mogen ålder på bönpallen. Som dessutom är en mycket ovan motorcykelåkare och har en kass balans. Nu fattar jag varför det heter bönpall -  den som sitter bak ska så klart be till Gud att resan ska gå bra! Det var i alla fall vad jag gjorde och fick ju uppenbarligen bönesvar också. Vill inte tänka på hur det skulle kännas att ramla av och hur hjälmen skulle flyga all världens väg eftersom den bara gick att knyta hjälpligt under hakan med det lilla trasiga gummibandet.

Väl på plats i byn parkerade vi MCn och vandrade runt till fots. Vi besökte säkert ett tiotal hushåll, både ensamma äldre människor och familjer med barn i varierande åldrar. Vi vandrade på smala stigar genom skogar av banan, kakao och bambuträd. Mitt i den täta vegetationen ligger små tegelhus med en liten gårdsplan framför. Husen har för det mesta bara ett enda rum med mycket små fönster vilket gör att det är jättemörkt inomhus. De flesta hade jordgolv, någon enstaka cementgolv. Möbler saknades nästan helt, bara några enstaka pallar eller stolar. Elektricitet finns inte här, all mat lagas utomhus över öppen eld. Livet levs nog lika mycket eller mer utanför husen än inuti.
Det samlade intrycket är att folk här har det mycket fattigt, men de har mat för dagen och tak över huvudet. De flesta lever av sina banan- och kakaoodlingar. Den dagliga födan är kassawagröt.
Människorna var så glada och välkomnande. De bjöd oss att sitta ner och prata. Jag förstod förstås ingenting, men pastorn översatte så jag kunde hänga med lite. Innan vi gick bad pastorn om Guds välsignelse över varje enskilt hem.
Känns som ett stort förtroende att få besöka människors i deras hem på det här sättet. Hoppas jag får följa med fler gånger...... 😊

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hemma igen - härligt!

Mörkret

Frukt är också godis!