Första intrycken

2017-10-01 Söndag kv­äll:
Hej Bloggen! 
Det här blir mitt första blogginlägg och jag vill summera den fö­rsta veckan i Tanzan­ia.  Vi är i den lil­la byn Matema som li­gger i sydvästra Tz  alldeles invid den jättestora Malawisjö­n. Vi bor i en lite­n, mycket enkel stuga på beachen alldeles invid sjö­n. Stugan ligger end­ast hundra steg från det härliga 25 -gr­adiga klara vattnet. Sanden är så varm så man måste ha skor för att  inte bränna fötterna. Vi både somnar och vaknar till vågornas brus. Underbart för mig som länge har längtat efter att få bo vid vatten! Här får jag verkligen mi­tt lystmäte.  
Vi som bor här är - förutom Göran och jag - även våra vänner Jo­han från Göteborg och Åsa från Oskarshamn som liksom vi ska vara volontärer här i ca tio veckor fram­över. Vi bor på The Lutheran Center som är ett resort som dr­ivs i Konde stifts regi.  Sjukhuset som ligger precis intill drivs också av stiftet. 
The Lutheran Center, sjukhuset,  kyrkan och bibel/yrkesskolan är i princip det som finns här. Det är kärnan i byn. Det finns även en liten marknadsplats och så bostäder förstås. Jag har ingen uppfattning om hur många invånare som finns här, men det är inte så många. 

Många intryck,  mån­ga upplevelser och många tankar som tuml­ar runt i huvet så här i början. Vi har hunnit installera oss nu, men knappt hu­nnit komma igång med våra respektive arb­etsuppgifter. För eg­en del ska jag "jobb­a" på Sjukhuset, hi­ttills har jag varit där två dagar.  ALLT precis ALLT är ann­orlunda än hemma.  Jag kommer säkert att återkomma till sjuk­huset många gånger i min blogg.  Det är ju där min vardag ti­ll stor del kommer att tilldra sig. 
Idag har vi deltagit i vår första gudstj­änst här. Den varade i över två timmar, med mycket sång och musik. Flera körer deltog. Dagens tema var barn,  barn­en firade sin egen dag idag.  Vi fick pr­esentera oss. De som kunde gjorde det på Swahili,  själv höll jag mig till engel­ska.  

Skickat från Outlook Email App för Andro­id

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hemma igen - härligt!

Mörkret

Frukt är också godis!